برنج قهوه ای
تاریخ ثبت مطلب : 08 مهر 1398 ، 12:19
15 بازدید
برنج قهوه ای

برنج قهوه ای

برنج قهوه‌ ای نوعی غلات کامل تصفیه نشده است که قبل از گرفتن پوسته آن را حرارت می دهند تا مواد معدنی و ویتامین های موجود در پوسته به مغز دانه نفوذ کند سپس پوسته‌ی بیرونی آن گرفته میشود. نفوذ این مواد به دانه های برنج، باعث قهوه ای شدن رنگ آن می شود که به همین خاطر به آن برنج قهوه ای می گویند.

برنج قهوه ای

 

برنج قهوه ای چیست؟

برنج قهوه‌ ای نوعی غلات کامل تصفیه نشده است که قبل از گرفتن پوسته آن را حرارت می دهند تا مواد معدنی و ویتامین های موجود در پوسته به مغز دانه نفوذ کند سپس پوسته‌ی بیرونی آن گرفته میشود. نفوذ این مواد به دانه های برنج، باعث قهوه ای شدن رنگ آن می شود که به همین خاطر به آن برنج قهوه ای می گویند.

این ماده‌ی خوراکی جزو غلات سبوس‌داری است که مواد مغذی خود را حفظ کرده، از برنج سفید خوش‌خوراک‌تر است و عطر و طعم بهتری هم دارد و نسبت کربوهیدرات های آن نسبت به بقیه انواع، بیشتر است؛ برای همین امروزه در جهان بیشتر از همه مورد توجه قرار گرفته است، مخصوصا برای افرادی که برای سلامتی خود اهمیت زیادی قائل هستند.

 

خواص برنج قهوه ای

عملکرد سیستم قلب و عروق، دستگاه گوارش، مغز و سیستم عصبی را بهبود می‌بخشد. این ماده‌ی غذایی با آنتی‌اکسیدان‌های قوی که دارد روی طیف وسیعی از بیماری‌ها مثل فشارخون بالا، کلسترول، استرس، افسردگی و ناراحتی‌های پوستی تأثیر مثبت دارد مصرف مقدار قابل توجهی برنج قهوه‌ ای در مورد بیماری‌هایی مثل سرطان، چاقی، دیابت، اختلالات عصبی و بی‌خوابی نیز مؤثر است. این ماده‌ی مغذی خاصیت ضدافسردگی دارد، به سلامت استخوان‌ها کمک کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

خواص جوانه برنج قهوه ای

جوانه‌ی برنج قهوه‌ ای یکی از فرآورده‌های محبوب این ماده‌ی خوراکی است که از خود برنج قهوهای بدست میاید.                       کاهش دیابت ، کاهش وزن ، تاثیر قابل توجه در جلوگیری از ریزش مو به دلیل غنی بودن انواع ویتامین B و افزایش سلامتی.            حاوی املاح معدنی – آهن – منگنز و ویتامین های A – E – B1 – B2 – B5 – B6 است.

 نحوه ی پخت برنج قهوه ای

مواد لازم                     

- برنج قهوه ای دو پیمانه  

- آب چهار پیمانه

- نمک و روغن به مقدار لازم

مراحل طرز پخت

- برنج را درون یک قابلمه با آب بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید.

- سپس بعد از اینکه به جوش آمد، حرارت را کم کنید تا برنج کامل دم بکشد و آب برنج به اصطلاح تمام شود.

- بعد از 10 تا 15 دقیقه برنج شما آماده مصرف است.

1.دیابت و قند خون

برنج قهوه ای شاخص گلیسمی (توضیحات در پیوست) پایینی دارد که می تواند به کاهش انسولین خون کمک کرده و باعث تثبیت سطح قند خون در بدن می شود؛

مطالعات نشان داده که مقادیر بالای فیتیک اسید، فیبر و پلی فنول های موجود در برنج قهوه ای به کاهش سرعت آزاد شدن قند در بدن کمک می کند و مانند برنج سفید باعث افزایش سریع قند خون در افراد مبتلا به بیماری دیابت نمی شود.

انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند که افراد دیابتی بهتر است برنج قهوه ای را جایگزین برنج سفید در رژیم غذایی خود کنند.

2. بدنسازی

مقادیر بالا پروتئین موجود در برنج قهوه ای باعث افزایش انرژی ورزشکاران شده و به تقویت عضلات و ماهیچه ها در بدنسازی کمک می کند.

برنج قهوه ای مقادیر بالایی کربوهیدرات دارد، کربوهیدرات به ریکاوری عضلات ورزشکاران پس از تمرینات بدنسازی کمک می کند.

3.لاغری و کاهش وزن

برنج قهوه ای حاوی مقادیر بالای منگنز است که باعث افزایش متابولیسم بدن شده و با افزایش چربی سوزی باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

فیبر موجود در برنج قهوه ای باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری باعث کاهش کاهش شاخص توده بدنی و در نتیجه لاغری و کاهش وزن خواهد شد.

 .4یائسگی

تحقیقات نشان می دهد که مصرف برنج قهوه ای در دوران یائسگی به فشار خون و کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در آن ها کاهش می دهد. 

5.معده و دستگاه گوارش

مطالعات نشان می دهد که فیبر موجود در برنج قهوه ای به بهبود هضم غذا کمک می کند، خطر ابتلا به کولیت را کاهش داده و باعث سلامت دستگاه گوارش می شود.

6.یبوست

میزان قابل توجه فیبر موجود در برنج قهوه ای به بهبود حرکات روده کمک کرده و باعث پیشگیری و درمان یبوست و هموروئید یا بواسیر می شود.

7.کبد چرب

 فیبر و مواد معدنی موجود در برنج قهوه ای به سم زدایی و پاک سازی کبد کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های کبدی مانند کبد چرب را کاهش می دهد.

8.آلزایمر

به دلیل داشتن ویتامین های B، منیزیم و منگنز است که به مهار یک آنزیم مضر به نام پرولیل اندوپتیدیداز کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد.

9.فشار خون و قلب

مواد مغذی موجود در برنج قهوه ای به کاهش فشار خون کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی  را کاهش می دهد.

10.سرطان

برنج قهوه ای حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فیبر می باشد که در جلوگیری از ابتلا به سرطان کولون، سرطان پستان و لوسمی مفید است.

یک مطالعه نشان داده که برنج قهوه ای خواص ضد تومور داشته و باعث آپوپتوز یا مرگ سلول های سرطانی می شود.

11.درمان افسردگی

برنج قهوه ای به دلیل مقادیر بالای ،اسید آمینه گلوتامین،  گلیسیرین و گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) که دارد، خطر ابتلا به استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد.

12.درمان بی خوابی

برنج قهوه ای یکی از بهترین منابع طبیعی ملاتونین است که بی خوابی شبانه را درمان کرده و باعث بهبود کیفیت خواب می شود.

13.تقویت سیستم ایمنی بدن

مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در برنج قهوه ای به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد.

14.پوکی استخوان

مقادیر بالای منیزیم و کلسیم موجود در برنج قهوه ای به تقویت استخوان ها کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

15.آسم

تحقیقات نشان داده که مصرف برنج قهوه ای به درمان آسم کمک کرده و خس خس سینه در افراد مبتلا به آسم را تا 50 درصد کاهش می دهد.

پیوست

شاخص گلیسمی تنها یک عدد است. منتهی به شما ایده‌ای می‌دهد که به وسیله آن می‌توانید بفهمید که کربوهیدرات داخل غذا با چه سرعتی به گلوکز تبدیل می‌شود. دو غذا با میزان کربوهیدرات یکسان، می‌‌توانند شاخص گلیسمی متفاوتی داشته باشند.

هر چه عدد این شاخص گلیسمی کم‌تر باشد، تاثیر آن غذا بر روی قند خون نیز کم‌تر خواهد بود.

  • ۵۵ یا کم‌تر = کم (خوب(
  • ۵۶-۶۹ = متوسط
  • ۷۰ یا بیش‌تر = بالا (بد(